måndag 21 september 2015

Groblads-plåster

Det här är ett riktigt bra tips, och det finns fortfarande lite tid att fixa vinterförrådet!
Groblad är grejen vid svåra sår och hudskador. Det går såklart utmärkt att göra ett grobladsplåster till mindre sår och blemmor också, men riktigt värdefull är den här växten vid svårare sår. Och särskilt vid såna hudskador som liksom inte försvinner och som "äter" sig in i köttet. Färska groblad är bäst, men groblad växer inte året runt, i alla fall inte hos oss i Lappland.
Därför gör vi egna torkade plåster av groblad varje höst. Så här:
Plocka blad av växten Groblad (Plantago major). Tvätta bladen. Jag brukar lägga dom i diskhon i inte helt kallt, men heller inte riktigt ljummet vatten. Och stryka rent dom med mina fingrar. Sen klipper jag av stjälkarna så bara själva bladen blir kvar. Sköljer ett par ggr i vatten av samma temperatur. Sen lägger jag dom på en handduk och lägger över en annan handduk för att skydda mot damm.
När dom är halvtorkade (efter ca 4-8 timmar) brukar jag lägga dom mellan ett par skärbrädor, eller lägga ett par skärbrädor över handduken. Gärna nån tyngd på, här en full kaffekanna.
Efter bara nån halvtimme har bladen blivit platta o fina. Låt dom torka helt och sen kan dom lätt förvaras i en vanlig plåtask under vintern. Jag använder farmors fina kakburk som hon alltid hade Strasskakor i. (http://forsnashemmanvardagsliv.blogspot.se/2015/07/strasskakor.html)
För att använda: ta ett eller flera blad och lägg i en bytta med lite ljummet vatten (inte för varmt). Låt bladen suga åt sig vätskan och svälla i minst en timme, gärna längre. Gör ett grobladsplåster som vanligt.

Självklart är färska groblad allra mest effektiva som plåster. Jag föredrar till och med att gå ut och skyffla bort den första snön för att hitta groblad som fortfarande sitter kvar på plantan än att ta till våra torkade. Så söderut i landet kan man troligen nästan använda groblad året runt. Men skonsamt torkade så är grobladen ändå förvånansvärt effektiva. Mer om detta kan man läsa i en avhandling om groblads läkeförmåga, som är gjord på SLU.
https://www.slu.se/forskning/kunskapsbank/2012/6/fenolerna-i-groblad-laker-sar/


Inga kommentarer: