måndag 12 juni 2017

Högsäsong för odling

Här syns 4 av mina stora glädjeämnen med odlingen. Nu kör vi sista racet på själva vårbruket. De förodlade plantorna ska ut. Det är en av sakerna jag blir glad av. 👍
På bilden syns fina plantor grönkål Westland Winter, som är helt ny hos oss, men ser mycket bra ut. Sen är det några rader av Russian Red, som jag mig glad och stolt för att det är den fjärde omgången egenodlade fröer som växer här. Och vi ser tydligt att den anpassas av att vi odlar eget frö. Dessa plantor är betydligt finare och välväxande än om vi köper fröer av samma sort. Den lilla krukan innehåller de första plantorna vi nånsin fått av rosenlök, från egna bulbiller. Vi har haft rosenlök i 5-6 år, men först förra säsongen blommade dom och gav oss bulbiller att sätta. Det är en särskild glädje varje gång en växt visar sig kunna överleva och föröka sig här uppe hos oss i Kalla Nord! Och eftersom rosenlöken inte växt annat än tillfälligtvis ovanför Mälardalstrakten, så känns det extra kul att få välkomna den andra generationen i Lappland. 💗

Till vänster syns det största glädjeämnen i trädgården just nu. Yngste sonen har beslutat sig för att en del av träningen kan ersättas av trädgårdsarbete. Just här håller han på att djupgräva och kratta i ordning djupbäddarna inför kommande utplanteringar. Jag är inte bara odlare, jag är mamma också, och det här det glädjer båda dom delarna! 😊

Inga kommentarer: