måndag 31 juli 2017

Odla egen mat

Att odla för att äta är ganska speciellt här i Lappland. Säsongen är väldigt kort och mycket som odlas traditionellt i resten av landet, är inte värt att satsa på här. Man lär sig också med åren att en hel del av de odlingsråd som står att läsa i böckerna, inte är så väl anpassade till vår Kalla Nord.
Men oavsett, så är det verkligen värt att odla sin egen mat! Den här broccolin är ett strålande exempel. Detta är bara en tredjedel av gårdagens skörd. Vi åt oss alla nästan mätta bara på broccolin. Både rå och även fantastiskt god lättkokt broccoli med lite smör och örtsalt. Hela stora familjen! Att köpa all denna broccoli skulle kostat oss uppåt 100kr och även om det då var ekologiskt skulle det långt ifrån hållit samma kvalitet, eller haft samma smak som dessa. Fröna kostade bara en bråkdel av detta, och då har vi ändå kvar frön till både nästa och nästnästa år. Kålfröer är relativt långlivade.

Så arbetet då? Ja, jo, man arbetar för att få egen skörd. Så det får vara ett livsval. Men jag har under mina 2 decennier som mer seriös matodlare lärt mig många tips och trix för att underlätta.
Också här är broccolin ett strålande exempel.
Jag har ätit egen odlad broccoli så länge jag kan minas. Min farmor har varit min odlingsmentor och förebild, och hon odlade varje sommar i Bellvik, Södra Lappland. Hon startade sådden mycket tidigt. Redan när jag var hos henne och farfar på påsklov vårdade hon små broccoliplantor ömt. Dom var så långa och gängliga av den Lappländska ljusbristen att hon försiktigt stagade upp varje planta med en tandpetare och virkgarn. Och hon flyttade runt de små krukorna så att dom stod i husets ljusaste fönster under hela dagen, varje dag på våren, varje år. Där snackar vi arbetskrävande.

Jag har lärt mig att vi i Lappland sällan vinner på att förodla lika tidigt som de som bor söderut i landet. Vi behöver inte heller göra det, för vi vinner i ljusmängd under sommaren, med våra långa soliga dagar och ljusa nätter. Så nu när jag förodlar sår jag nästan allt in i slutet av april/början av maj (några undantag finns). Och jag sätter ut det förodlade tidigt, om det är sånt som är relativt köldtåligt som kålväxter. Ute blir dom automatiskt  tåligare, och kommer igång att växa enormt snabbt när man väl planterar ut allt i landen. Jag får vänta nån vecka längre innan jag får skörda de allra första broccolibuketterna men jag tror jag får lika mycket broccoli totalt under säsongen som farmor fick, med bara bråkdelen så mycket arbete.



Inga kommentarer: