söndag 29 oktober 2017

Lagra lök

En del frågor får man inget vettigt svar på, ens via att söka långt och länge på ackrediterade källor som institut eller vetenskapliga artiklar. Hur man bäst lagrar torkad lök under vintern, var en av de frågorna för mig. Än stod det "i rumstemperatur", än stod det "knappa plusgrader", oftast kring +5c.
Oavsett texten på burken så är det Potatislök Malvina vi ser. Burken är dock perfekt att lagra lök i. Särskilt i +5C.  
Tur har jag att jag kan experimentera själv. Förra vintern delade jag upp min potatislök som skulle lagras. Hälften i vårt kök (rumstemperatur) och hälften i ett frostfritt kallförråd som jag dessutom hade möjlighet att uppvärma med termostat till exakt +5C.
Resultatet av den vintern var tydligt, av lökarna i rumstemperatur så torkade en stor andel ihop, ca 25-30%. Av dom som förvarades i +5C så klarade sig alla, och blev fina plantor när dom sen planterades på våren. Så i år blir nästan alla förvarade där. Men inte riktigt alla för vad händer om strömmen går i mitt frostfria men kalla förråd? En backup måste jag ändå ha nån annanstans. Är det något mitt självhushållningsliv lärt mig så är det att man aldrig ska ha "alla ägg i samma korg".

Dessa på bilden är  potatislök Malvina som härstammar från  Byske i Västerbottens inland, nära Lappland. Vi fick 5 st pyttesmå sättlökar för två säsonger sedan, av Åldermannen (den ansvariga för lök-familjen) i Föreningen Sesam. Tanken var att vi skulle hjälpa till att bevara dom, i sin  ursprungliga närmiljö. Första året blev dom 21 sättlökar som alla klarade sig och detta år strax över 100 som alla verkar vara i gott skick inför lagring. Alltså i snitt lite över 5 lökar per 1 sättlök. Våra nuvarande är i storlek från de i vinbärs-storlek (som de lökar vi fick som utsäde först) till stora plommon. Dom är alltså inte dom största potatislökar vi odlat hittills, men dom är inte heller så mycket mindre än de övriga sorterna, och vi i kalla Lappland är också ganska inställda på att vi måste odla mer av mindre omfångsrika växter för att få samma skörd som i det mer "tropiska" syd-Sverige.
Läs mer om detta här:
http://forsnashemman.blogspot.se/2017/10/att-ratta-odlandet-efter-matsacken-och.html

Malvinas potatislök har ändå ytterligare potential, känner jag. Dessa lökar var de allra bästa att lagra förra året, även om vi hade lite väl få då för att dra några slutsatser. Dessutom har vi mer skötsel vi kan "slösa" på dom. Tipsen som finns i den artikel där Malvinas dotter Gertrud intervjuas efter att hon blivit förärad "Guldärtan" ger en del info som vi ska utnyttja än bättre de kommande åren.
Här har vi skrivit tidigare om Potatislök Malvina
http://forsnashemman.blogspot.se/2017/05/potatisloken-malvina-fran-byske.html

Och här är artikel som berättar om hur Malivnas dotter fick utmärkelsen guldärtan för sitt bevarande av denna unika sorts potatislök från vårt Kalla Nord.



Inga kommentarer: