tisdag 21 november 2017

Chili i posten!

Härom dagen fick vi ett riktigt skumt kuvert. Det kändes mjukt och segt när man klämde på det. Det kändes "levande". Ingen känd avsändare. Jag kunde för mitt liv inte räkna ut vad det var.
Så det var ju en väldigt trevlig överraskning när jag öppnade kuvertet och hittade två stora (vad jag trodde var) paprikor, från min facebook-kompis Mikael. Och ännu gladare blev jag när jag läste det medföljande brevet. Det var nämligen inte paprikor utan chili-frukter. Av en sort som Mikael har odlat och tagit frö av i flera år, och som är hans mest härdiga sort av chili. Han kallar den för Tapas-chili. 👍
Och ÄNNU gladare blev vi när vi delade och provsmakade frukterna samma kväll, i en köttgryta med getkött. En så fantastiskt god chili, precis lagom stark så att både jag (som älskar stark mat) och Husbonden som är lite mesig i det avseendet, tyckte att Tapas-chilin passade perfekt i köttgrytan!😋

Och den har en fantastisk arom av röd, söt paprika som tydligt kommer igenom! Jag kan verkligen tänka mig att det är en perfekt chili till Tapas! Självklart kommer vi försöka odla denna chili i vårt växthus nästa säsong. Nu har jag strimlat och provat att torka resten av frukten. Och det gick mycket bra, den torkade snabbt och blev väldigt god så också. Och detta trots att en har så stora och köttiga frukter. 😁

Mikael berättade att plantan blir max en meter hög och buskig. Det ska bli spännande att se. En liten handfull med fröer kommer räcka för att att provodla denna sort i flera år, och om den är så bra som det verkar, ska jag absolut dela vidare. 💗


Inga kommentarer: