onsdag 15 november 2017

Vi provgror palsternacka

Vi har provgrott våra palsternacksfrön, för att se om dom är bra nog att dela vidare i föreningen Sesam. Man lär sig alltid nya saker inom odling och jag hade nog aldrig insett förut hur lång tid det verkligen tar för palsternacka att gro! 😲
Tre veckor i rumstemperatur. Med en väldig spridning. Det första fröet grodde efter "bara" ca 9-10 dagar och de flesta efter ca 16 dagar. Men ända upp till 24 dagar så grodde det sista fröet (som jag brydde mig om att vänta på). Så vid detta laget har 14 av 20 frön grott. Det betyder 70% grobarhet, och även om det troligen grott ett par frön till om jag härdat ut ännu längre, så tyckte jag att det räckte 👍 och slängde dessa stackars taniga plantor (som stått mörkt men varmt i mitt datorrum) i komposten.
Och erbjuder alltså palsternacka Halblange Weisse till Sesams årsbok. 😁

Inga kommentarer: