söndag 3 december 2017

Skottar taket på växthuset

Jag skottade växthustaket idag, för andra gången vinter. Det har kommit ganska så mycket snö redan. Efter mycket funderande hit och dit kom jag fram till att det som verkar mest effektivt och varsam mot växthuset är en snöhyvel.
Turligt nog hittade jag en snöhyvel som verkade riktigt rejäl, med riktigt långt skaft och ganska så lokalproducerad. Från Piteå, ca 35 mil bort.

Och den funkar som en dans! Oj, så lättad jag är att det går så bra! För det känns lite svettigt att byggt något så dyrbart här i snörika Lappland och riskera att det ska gå sönder bara av snömängen. Men nu känner jag mig säker på att kunna hålla växthuset relativt snöfritt fram tills dagsmejan börjar värma oss.
Växthus från Hortums, 64 m2, kanalplast och takhyvel från Aljosmide i Piteå. Hela växthuset tar ca 15 minuter att skotta. Och sen måste man med jämna mellanrum också hålla undan snön på marken så det inte kryper ovanför grundmuren och börjar trycka in kanalplasten på sidorna.

Inga kommentarer: