söndag 22 oktober 2017

Rosa Rundpärer

Vi har redan 5 olika sorters gammaldags Lappländska potatisar som vi bevarar här på Forsnäs Hemman. Två mandel, 2 rundpärer och Kvikkjokks halvmandel. Men i våras drabbades jag ändå av habegär när jag fick se min kompis Saras rosa pärer som odlats i Sorsele under den senaste generationen. Innan dess, på 1980-talet så hämtades den från den jämtländska byn Häggvik, och den muntliga traditionen därifrån var att den ursprungligen kom från Norge. 😀
Så fina och vi fick bra skörd redan detta första år! Jag blir ju lite extra nyfiken.

Det finns ju rosa typer av potatis som varit ganska vanligt förekommande i norr. Kanske är det någon av dom. T.ex. Early Rose, men den liknar inte riktigt de bilder jag fått tag på av den sorten. Då snarare den potatis som kallas "Gammal Svensk Röd" som också kallas Västerbotten röd". Det säkraste tipset är att det är en sort som heter Rödgullöga, som främst sägs vara från Jämtland. Om någon har mer info så får ni gärna höra av er till forsnashemman(at)gmail.se

De tydliga karaktärsdragen är att de små potatisarna är betydligt mer kraftfullt rosa än de stora. Och de de mellanstora har tydliga knallrosa och djupa ögon, där skotten kommer att växa från i vår.
Dom blommar nog inte varje år, vi fick inga blommor i år, men vi hade ju en kall och solfattig sommar. Men Sara berättar att när dom blommar så är det med vackra rosa blommor. Formen är väldigt rund och bullig, och den kan bli rejält stor, tydligen. De största här på bilden fyllde väl upp hela min handflata.💗
Rosa potatisen ugnsbakad, med rökt lår från en Lappbock och finstrimlad grönkål 100% självhushållning i går kväll. 
Köttet är riktigt gult och potatisen är lite halvmjölig när man tillagar den.
Den har en stark potatissmak. nästan grönsakssmakande. Mycket god. 😋


Inga kommentarer: