måndag 22 januari 2018

Årets första sådder.

Igår kom dom allra första småplantorna upp, kronärtskockan. 👍 Sådd förra måndagen och ställd på undervärme (datorn) så kom de upp på bara 5 dagar. Jag har provat två olika härstamningar av sorten Imperial Star. Båda är köpta från Lindbloms.
Kronärtskocka ovan, nyplanterad chili nedan. 
Jag tänkte att det ändå är verkligen på gränsen om det överhuvudtaget ska hinna bli någon blomknopp här i Lappland (ens i växthuset där jag ska ha dom) så jag ville prova båda typerna av denna, enligt rykten snabbaste kronärtskockan. Och glad är jag för det, för alla 16 fröer av stam Tavor har kommit upp, men bara en planta av den amerikanska härstamningen. Så mycket möjligt har jag här en stam som kommer vara snabbare. 😃

En av stammarna är snabbare upp ur jorden!
Känns också toppen att få så bra groningsresultat, med så dyra fröer som 2,40kr/frö. Åtminstone på ena stammen alltså, hur det går för den från "Amerikat" får vi se kommande vecka. Nu åker dock hela lådan ut i ljuset i vårt enda sydfönster (med extra växtbelysning också) varje dag och får alltså bara undervärme på nätterna.
Fina små hjärtblad!
Den lilla pluggboxen är årets chilis, som jag satte igår. Många mer än jag brukar så, men nu har jag för första gången ett stort växthus som dom kan få stå i. Tänk att det är så kul att sitta och pilla med små fröer och sen gå och vänta på att dom växer. Fortfarande, efter 20 års mer seriösa odlingar. 💗



Inga kommentarer: